Zestawienie najlepszych obiektywów filmowych 2023 roku.
Wielu fotografów i filmowców podkreśla, że inwestycja w dobre obiektywy jest ważniejsza niż kupowanie wymyślnych korpusów aparatów. Ogólnie rzecz biorąc, obiektywy mają dłuższą żywotność niż kamery czy aparaty. Ponadto, podczas gdy co roku powstają nowe kamery wideo, technologia optyki nie rozwija się tak szybko. Istnieją obiektywy wyprodukowane kilkadziesiąt lat temu, które po zastosowaniu odpowiednich adapterów można zamontować w nowoczesnych kamerach, uzyskując oszałamiające rezultaty bez wydawania gigantycznych kwot pieniężnych. Przyjrzyjmy się najlepszym obiektywom do filmowania dostępnym obecnie na rynku.
SIGMA C 28-70mm f/2.8 DG DN
PLUSY:
- stała przysłona f/2.8
- nadaje się do aparatów pełno klatkowych
- przysłona 9 listkowa zapewnia miękki bokeh
- brak stabilizacji
Choć obiektyw Sigma 28-70mm f/2.8 DG DN Contemporary Lens nie jest najbardziej wyrafinowanym obiektywem na rynku, to bez wątpienia jest to najlepszy stosunek jakości do ceny. Ten bardzo wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy od szerokokątnego do portretowego oferuje wiele w stosunkowo niewygórowanej cenie.
Irix Cine 45mm T1.5
PLUSY:
- znakomita jakość obrazu i optyki
- solidna i wytrzymała konstrukcja
- niewielki wybór ogniskowych
Obiektywy Irix Cine są dobrym wyborem dla początkujących i profesjonalnych filmowców i są dostępne w sprzedaży detalicznej za ułamek ceny obiektywów z wyższej półki. Zostały one zaprojektowane z myślą o pełnoklatkowych kamerach, obejmując cały sensor. Ponadto obiektywy Irix Cine są dostępne w większości głównych mocowań, takich jak EF, E, MFT i PL.
Sony FE 20mm f/1.8 G
PLUSY:
- niezwykle jasny, szeroki obiektyw
- pierścień przysłony z systemem click ON/OFF
- brak stabilizacji
Sony FE 20mm F1.8 G to ultraszerokokątny obiektyw stałoogniskowy o dużym otworze względnym, przeznaczony do portretów, astrofotografii, fotografii krajobrazowej i ulicznej, a także wideo.
Obiektyw posiada dwa zaawansowane elementy asferyczne i trzy szklane elementy o bardzo niskiej dyspersji. Tłumią one aberrację chromatyczną i zapewniają jakość obrazu nawet w rogach oraz minimalne zniekształcenia nawet przy maksymalnym otworze przysłony F1.8. Minimalna odległość ogniskowania wynosi 7,5 cala, a maksymalne powiększenie 0,2 raza.
Canon EF 50mm f/1.2L USM
PLUSY:
- super szybka przysłona f/1.2
- nietypowa głębia ostrości
- przepiękny, plastyczny bokeh
- stosunkowo wysoka cena
Dzięki jasnej maksymalnej przysłonie i ośmiolistkowej przysłonie jest to kolejny obiektyw dobrze nadający się do pracy przy słabym oświetleniu i zapewniający wspaniały efekt bokeh. Canon EF 50mm f/1.2 USM może być trudnym obiektywem do opanowania, ponieważ jego duży otwór przysłony łatwo może doprowadzić do prześwietleń jeśli źle dobierzemy ustawienia, ale dla tych, którzy są pewni swoich umiejętności, stopień kontroli i precyzji zapewniany przez ten obiektyw jest niezrównany. Wbudowany procesor obiektywu pozwala na szybkie automatyczne ustawianie ostrości, choć istnieje możliwość manualnego ostrzenia.
Canon EF 50mm f/1.2 USM oferuje użyteczny poziom ostrości nawet przy maksymalnej przysłonie, a filmowcy poszukujący wyjątkowo małej głębi ostrości nie będą zawiedzeni. Powłoki Super Spectra ograniczają odblaski i zapewniają najwyższą jakość obrazu pod względem kolorów i kontrastu.
Sony FE 85mm f/1.4 GM
PLUSY:
- ultra ostry w cały zakresie otworu przysłony
- pierścień przysłony z systemem click ON/OFF
- niezwykle wytrzymała i zwarta konstrukcja
- stosunkowo wysoka cena
Idealny do portretów, obiektyw Sony G Master 85 mm ma maksymalną wartość przysłony 1.4, zapewniając oszałamiający efekt głębi ostrości i sprawiając, że jest to kolejny obiektyw dobrze nadający się do fotografowania przy słabym oświetleniu. Należy dodać że obiektywy z serii G Master to najwyższa półka obiektywów Sony, więc mamy pewność że postawiono tutaj na najwyższą jakość w każdym aspekcie.
11-listkowa przysłona obiektywu zapewnia dobrze zaokrąglony bokeh. Sony G Master 85mm posiada ręczny pierścień przysłony, który można ustawić tak, aby działał płynnie, bezstopniowo, co jest niezbędne w przypadku filmów, w których trzeba dostosować się do zmian poziomu oświetlenia.
Sigma 18-35mm f/1.8 A DC HSM
PLUSY:
- stałe światło f/1.8 w całym zakresie ogniskowej
- ogniskowa od 18 do 35mm
- precyzyjna manulna regulacja ostrości
- tylko do aparatów niepełnoklatkowych
Jako część linii obiektywów Sigma Art, Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art została stworzona do kreatywnych zastosowań. Wyposażony w szeroki zakres przysłon, od f/1.8 do f/16, ten wszechstronny obiektyw jest jednym z najpopularniejszych obiektywów dla filmowców poszukujących szerokokątnego obiektywu zmiennoogniskowego o doskonałych parametrach przy słabym oświetleniu. Co ważne w przypadku nagrywania filmów, maksymalna przysłona f1,8 jest stała w całym zakresie ogniskowych.
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM
PLUSY:
- znakomita jakość obrazu
- stałe światło f/2.8
- wbudowana stabilizacja obrazu
- rozmiar i waga
Canon EF 70-200 f/2.8L IS III USM to masywny obiektyw, ale dzięki zakresowi przysłony od f/2.8 do f/32, ten potwór zapewnia najwyższą jakość zoomu. Piękny bokeh (uzupełniony dobrze zaokrągloną, ośmiolistkową przysłoną), szybkie i dokładne ustawianie ostrości oraz liczne środki zapobiegające aberracjom sprawiają, że Canon EF 70-200 jest jednym z najbardziej wszechstronnych obiektywów zmiennoogniskowych na rynku.
Posiada 4-stopniową stabilizację obrazu, która pomaga uzyskać stabilny obraz podczas fotografowania z ręki. Stały maksymalny otwór przysłony wynoszący f2.8 zapewnia doskonałą wydajność przy słabym oświetleniu, a ostrość obrazu jest doskonała w całym zakresie ogniskowych.
ZEISS Compact Prime CP.3 15mm T2.9
PLUSY:
- doskonała jakość obrazu
- wytrzymała i zwarta konstrukcja
- filmowy wygląd
- perfekcyjna optyka
- wysoka cena
Następca wysoko cenionego modelu CP.2, ta linia obiektywów kinematograficznych posiada najwyższą jakość z obiektywów dostępnych na rynku. Obiektywy z tej linii, dostępne w wersjach 15 mm T2.9, 25 mm T2.1, 35 mm T2.1, 50 mm T2.1 i 85 mm T2.1, charakteryzują się ulepszoną ergonomią w porównaniu z poprzednikami z linii CP.2, 14-listkowymi przysłonami i ulepszoną ochroną przed aberracjami i odbiciami.
Obiektywy ZEISS CP.3 posiadają zaawansowane powłoki, malowane brzegi soczewek i specjalne pułapki świetlne w korpusie, aby wyeliminować niepożądane odblaski i flary. Rezultatem jest wyższy kontrast, bogatsza czerń i bardziej nasycone kolory. Obiektywy ZEISS CP.3 są również dopasowane kolorystycznie do innych obiektywów kinowych Zeiss. Zostały zaprojektowane ze znormalizowanym położeniem pierścieni ostrości i spójną średnicą przednią 95 mm, aby umożliwić szybką i łatwą zmianę obiektywów podczas pracy na planie filmowym