Blog

 

Nasze aukcje
Kanał Youtube
Kanał Instagram

Philip White testuje automatyczny filtr ND kamkordera FS5

 Informacja prasowa Sony

„Perspektywa swobodnego poruszania się z dwiema rękami na gimbalu i nastawiania ekspozycji przez automatyczny filtr ND była bardzo kusząca”.

Na kilka tygodni przed targami NAB 2016 firma Sony zaproponowała mi przetestowanie kamkordera PXW-FS5 oraz jego nowej, kluczowej funkcji. 

 
Model FS5 został wprowadzony w końcu 2015 r. jako „pierwszy na świecie kamkorder Super 35 z wbudowanym elektronicznym filtrem ND o zmiennej gęstości optycznej”. W przeciwieństwie do konwencjonalnych filtrów optycznych filtr ND w modelu FS5 reguluje się bezstopniowo, w zakresie od 1/4ND do 1/128ND. Pomaga to zachować kontrolę nad głębią ostrości w zmieniających się warunkach oświetlenia.
 
W wersji 2 wewnętrznego oprogramowania miało się pojawić dodatkowe ulepszenie: pełna automatyka. Choć filmowanie wydarzeń na żywo nauczyło mnie sceptycyzmu do wszystkiego, co automatyczne, ta funkcja mogłaby być bardzo przydatna. Gdyby tylko działała…

Warunki testu

 
Ponieważ funkcja pozostawała jeszcze w fazie BETA, nie chciałem ryzykować jej użycia podczas prawdziwego wydarzenia. Zamiast tego zainscenizowaliśmy ślub: wynajęliśmy salę, parę młodą, specjalistów od fryzury i makijażu oraz fotografa.
 
Popytałem też kolegów z branży, jak wyobrażaliby sobie użycie automatyki ND w swojej pracy. Przeważająca większość uważała, że filmowiec korzystający z gimbala nie będzie mógł polegać na automatyce ND. Perspektywa swobodnego poruszania się z dwiema rękami na gimbalu i nastawiania ekspozycji przez automatyczny filtr ND była bardzo kusząca. 
 
Philip White używa kamkordera FS5 na statywie, a jego kolega filmuje z gimbala. 
 

Mając to na względzie, zaprosiłem do współpracy doświadczonego operatora Steadicamu. Jego zadanie polegało na filmowaniu kamerą PXW-FS5 zamocowaną na stałe w gimbalu, ja natomiast używałem kamery zainstalowanej na statywie. Aby dokładnie zrozumieć, na ile skutecznie działa funkcja Auto ND w różnych środowiskach, postanowiliśmy włączyć ją na stałe.

Automatyka filtra ND była częścią nowej wersji wewnętrznego oprogramowania i dlatego żaden z nas nie miał doświadczenia w jej włączaniu. Okazało się to proste. Wystarczyły dwa czy trzy kliknięcia w menu i funkcja działała. Przypisaliśmy ponadto funkcję Auto ND do jednego z przycisków funkcji użytkownika na kamerze FS5, dogodnie zlokalizowanego obok pozostałych elementów do bezstopniowej regulacji filtra ND. Dzięki temu mogliśmy w razie potrzeby wyłączyć funkcję Auto ND przez naciśnięcie jednego przycisku. 
 
Przez cały dzień odgrywaliśmy różne sceny w różnorodnych, na ogół trudnych warunkach oświetlenia. 

Pozytywne rezultaty

 
Sceneria luksusowego hotelu ułatwiała przetestowanie automatyki ND w zmiennym oświetleniu. 

 

„Każda sfilmowana przez nas scena wyglądała realistycznie i niemal dokładnie tak, jak gdybym naświetlił ją, ręcznie wybierając wszystkie ustawienia kamery”.

 

Byłem zdziwiony, jak dobrze automatyka ND dostosowuje się do oświetlenia i utrzymuje właściwą ekspozycję. Moje wcześniejsze doświadczenia sugerowały, że „automatyczne” znaczy „niedoskonałe” i nie obejdzie się bez własnych, ręcznie wprowadzanych korekt. Oczekiwałem więc mieszanych rezultatów. Myliłem się. Każda sfilmowana przez nas scena wyglądała realistycznie i niemal dokładnie tak, jak gdybym naświetlił ją, ręcznie wybierając wszystkie ustawienia kamery.

 
W ciągu dnia mieliśmy dobre 10 okazji do przetestowania wartości automatyki ND w zmieniającym się oświetleniu. Wobec moich poprzednich doświadczeń z użyciem automatyki ekspozycji oczekiwałem, że zmiany oświetlenia spowodują skoki jasności. Tak się jednak nie stało. Kiedy przechodziliśmy z wnętrza na powietrze lub na odwrót, a nawet gdy obchodziliśmy naszych modeli w bezpośrednim oświetleniu słonecznym, uzyskiwaliśmy spójny, jednorodny materiał. Kamera po prostu dostosowywała się bez zauważalnych skoków.
 

 

Zatoka Morecambe stanowiła atrakcyjną scenerię do nakręcenia końcowych scen. 

 

Ponieważ zajmuję się filmowaniem wydarzeń na żywo, doskonale rozumiem znaczenie swobodnego poruszania się z kamerą. Używanie automatycznych ustawień kamery to żaden wstyd, tym bardziej jeśli w zamian uzyskuje się możliwość szybkiego i nieskrępowanego filmowania. Kamkorder PXW-FS5 idealnie nadaje się do tego celu, a nowo dodana funkcja automatycznej regulacji filtra ND świadczy o tym, że firma Sony myśli dokładnie tak samo jak filmowcy.

Zdjęcie Kamera Sony PXW-FS5 Body

Kamera Sony PXW-FS5 Body + CashBack + 3 lata gwarancji
Cena: 25 499zł

 

 

Oficjalny dystrybutor marek