Blog

 

Kamera Sony PMW-F55 oraz Sony PMW-F5 - użyte do kręcenia "Strażaków"

Pomyślne zakończenie produkcji „Strażaków”

Mający się wkrótce ukazać polski serial telewizyjny „Strażacy” jest jedną z najbardziej ambitnych produkcji zrealizowanych w Polsce.

Pomyślne zakończenie produkcji „Strażaków”
 

Reżyserem ambitnego serialu „Strażacy” jest Maciej Dejczer, a autorem zdjęć — Jarosław Szoda. Serial został nakręcony łącznie za pomocą siedmiu kamer. Do zdjęć z powietrza używano Octocoptera, a podczas produkcji korzystano także z wysięgników kamerowych, wózków, uchwytów samochodowych, statywów, skrzynek zabezpieczających i zdalnie sterowanego stabilizatora typu gimbal.

Przeglądając listę kamer użytych podczas produkcji, Marcin Mikołajczyk — kierownik techniczny w firmie produkcyjnej ATM System Sp. z o.o. — mówi: „Korzystaliśmy z dwóch kamer Sony PMW-F55, kamery Sony PMW-F5, dwóch kamer Blackmagic Pocket i dwóch wodoodpornych kamer Sony HDR-AS100V jako drugiego zestawu”.

 

„Zaproponowałem wykorzystanie kamery Sony PMW-F55, ponieważ jest nie tylko mała, ale także bardzo lekka. Nagrywamy materiał bez użycia opcjonalnego rejestratora AXS-R5, dzięki czemu uzyskaliśmy mniejszy i lżejszy zestaw. W efekcie możemy umieścić dużą kamerę w miejscach, w których wcześniej nie było to możliwe, np. w samochodach, pojazdach strażackich czy dronach”.

„W serialu pojawia się wiele niebezpiecznych scen, więc podczas ich nagrywania umieszczamy kamerę w skrzynce zabezpieczającej, która chroni urządzenie i jednocześnie umożliwia jego pracę” — kontynuuje Mikołajczyk.

Doskonały kontrast

Realizacja polskiej produkcji „Strażacy”

Jeśli chodzi o obiektywy, Mikołajczyk zdradza, że użyto zestawu „bardzo jasnych obiektywów Zeiss Master Prime” w połączeniu z kamerami Sony PMW-F55. „Kamera ma większe pole widzenia, oferuje doskonały kontrast i obraz z małą ilością szumów” — tak opisuje jakość uzyskanych obrazów. „Dostępne światło może być wykorzystane do oświetlenia otoczenia”.

„Pozytywnym odkryciem było również to, że kamera pobiera bardzo mało mocy, dzięki czemu może pracować przez cały dzień na dwóch czy trzech akumulatorach” — dodaje. „Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy nie możemy często ich wymieniać”.

Kolejną zaletą korzystania z kamer F55 jest to, że można je zamontować na wysięgniku i sterować zdalnie z laptopa, iPada czy telefonu. „Nagrywanie można rozpocząć bez kamerzysty” — mówi Mikołajczyk. „Dotychczas zdalne uruchomienie kamery stanowiło pewien problem. Należało włączyć zapis i odejść co oznaczało nagrywanie niepotrzebnego materiału. Teraz nie tylko umieszczamy kamery bezpiecznie tam, gdzie wcześniej nie było to możliwe, ale także włączamy zapis dokładnie wtedy, kiedy chcemy”.

Inwestycja w przyszłość

 

ATM System Sp. z o.o. jest właścicielem dwóch kamer F55, których użyto do kręcenia serialu „Strażacy”, a także kamery F5. Mikołajczyk dodaje: „Ostatnio zakupiliśmy również cztery obiektywy Fujinon Cabrio, które doskonale sprawdzają się we współpracy z kamerami F55. Inwestycja w te kamery i obiektywy sprawiła, że nie tylko jesteśmy przygotowani do kręcenia seriali telewizyjnych, ale także będziemy mogli podjąć się w przyszłości dużych produkcji filmowych w standardzie 4K”.

„Dysponujemy również dwiema wodoodpornymi kamerami Sony Action Cam jako kamerami 100 V, które doskonale sprawdzają się podczas kręcenia scen akcji, np. gaszenia pożaru” — dodaje. „Urządzenia te są bardzo trwałe i są dostępne w korzystnej cenie. Przechodzą tutaj prawdziwą próbę ognia.

Monitoring najwyższej klasy

 

„Przestrzeń dostępna na potrzeby monitoringu na planie „Strażaków” odegrała kluczową rolę przy wyborze ekranów” — mówi Mikołajczyk, któremu zależało na wysokiej jakości. „Ponieważ przestrzeń ta była ograniczona, wybraliśmy 17-calowe monitory TRIMASTER™OLED PVM-A170 firmy Sony, co okazało się być dobrym wyborem. Mamy znakomity obraz z doskonałym odwzorowaniem kolorów i wysoką jakością czerni, której nie zapewniają monitory LCD”.

Firma

Realizacja polskiej produkcji „Strażacy”

ATM System Sp. z o.o. zdecydowała się na zakup cyfrowego, bezprzewodowego systemu dźwiękowego DWX firmy Sony — cyfrowego szczelinowego odbiornika DWR-S02D/42, adaptera bezprzewodowego odbiornika cyfrowego DWA-01D, nadajnika mocowanego na pasku DWT-B01/E42 i podłączanego nadajnika DWT-P01/E42 — w celu użycia tych urządzeń podczas realizacji serialu i „zrewolucjonizowania pracy realizatorów dźwięku na planie” — mówi Mikołajczyk.

„Zapewnia on dużo większy zasięg w porównaniu z dźwiękiem analogowym, pełne pasmo dynamiki i znacznie mniej zakłóceń. Wszystkie odbiorniki i nadajniki są połączone za pośrednictwem sieci Wi-Fi, dzięki czemu realizatorzy dźwięku mogą zmienić ustawienia za pomocą komputera bez konieczności zbliżania się do aktorów”.

Zdjęcie Sony PMW-F55Zdjęcie Sony PMW-F5

 

Sony PMW-F55                                                                          Sony PMW-F5

 

Oficjalny dystrybutor marek

  

*POLITYKA PRYWATNOŚCI     *POLITYKA PLIKÓW COOKIE