Aktualności

 

Nasze aukcje
Kanał Youtube
Kanał Instagram

Alister Chapman recenzuje hybrydowe cyfrowe mikrofony radiowe Sony UWP-D

Operator filmowy Alister Chapman podzielił się swoimi doświadczeniami z użytkowania nowej serii mikrofonów radiowych UWP-D, które — mimo nowych, rozbudowanych możliwości — mieszczą się w jeszcze mniejszej i zgrabniejszej obudowie oraz zapewniają większy zakres dynamiki i naturalne brzmienie dźwięku, nawet w terenie.


Sprawdź naszą ofertę na beiks.com.pl

Alister Chapman recenzuje hybrydowe cyfrowe mikrofony radiowe Sony UWP-D
Wybór odpowiedniego mikrofonu do wykonywanego zadania

Od wielu lat z przyjemnością używam poprzedniej generacji mikrofonów radiowych firmy Sony z serii UWP-V. Służyły mi one doskonale na całym świecie, od pustyń Arizony po arktyczne obszary Norwegii. Nigdy mnie nie zawiodły.

Dlatego wcale się nie spieszyłem z ich wymianą. Jednak gdy zapoznałem się z doskonałymi funkcjami nowej serii mikrofonów radiowych UWP-D, zdecydowałem się na zestaw UWP-D11. Składa się on z nadajnika mocowanego na pasku z doczepianym mikrofonem oraz odbiornika z zaczepami do paska i wspornikiem montażowym kamery.

Jako operator kamery zawsze uważałem mikrofony za nudne. Ale wiecie co? Dźwięk jest równie ważny jak obraz — a niektórzy uważają, że nawet ważniejszy. Dźwięk słabej jakości może zmarnować naprawdę przyzwoite ujęcie. Bardzo istotny jest dobór odpowiedniego mikrofonu: najlepiej zaangażować osobę, która będzie zajmować się dźwiękiem, bo można się wtedy całkowicie skoncentrować na zdjęciach. Niestety w większości zadań, jakie realizuję, budżet nie przewiduje zatrudnienia dźwiękowca. Często nie ma również miejsca lub czasu na rozstawianie statywu do mikrofonu albo używanie mikrofonów kierunkowych na wysięgnikach. Potrzebne jest wówczas proste, szybkie i łatwe w zastosowaniu rozwiązanie. I tutaj właśnie wkracza do akcji wszędobylski mikrofon radiowy.


 

Nie ma żadnych zwisających kabli!

Możliwość zasilania mikrofonu z kamery jest szczególnie przydatna w przypadku długich ujęć lub pracy w terenie.
Mikrofon z klipsem można szybko i łatwo przymocować na odzieży rozmówcy. Nie ma żadnych kabli, w które można się zaplątać, szczególnie podczas kręcenia ujęć w ruchu. Myślę, że większość kamerzystów posiada co najmniej jeden zestaw z mikrofonem radiowym.

Jednak mikrofony radiowe oznaczają często kompromis. Od wielu lat używano starszej technologii radiowej FM do przesyłania sygnału do odbiornika, lecz niestety ogranicza ona zakres dynamiki dźwięku i jest podatna na zakłócenia i szumy. Dysponując odpowiednimi środkami, można obejść ten problem i zastosować system w pełni cyfrowych mikrofonów radiowych, takich jak doskonała seria DWX firmy Sony. Mikrofony DWX wykorzystują transmisję cyfrową w celu wyeliminowania szumów. Wprawdzie bardzo lubię system DWX, ale do prac, jakie zwykle wykonuję, to często zbyt zaawansowane urządzenia.

Dlatego miałem mieszane uczucia związane z koncepcją UWP-D — hybrydowych mikrofonów cyfrowych wykorzystujących funkcję przetwarzania sygnału oraz tradycyjną transmisję w paśmie radiowym FM. Tak było do czasu, aż miałem okazję wypróbować jedno z tych urządzeń.

Kompaktowe wymiary bez kompromisów pod względem jakości

Pierwszą rzeczą, jaka rzuca się w oczy, jest rozmiar. Urządzenia z serii UWP-D są znacznie mniejsze od poprzedniej generacji, ale ich jakość jest równie wysoka. Zostały one wykonane z wytrzymałego stopu aluminium. Kolejną rzeczą jest rozmiar wyświetlacza LCD — jest on o wiele większy i bardziej czytelny. Podświetlenie zegara zapewnia doskonałą widoczność nawet podczas pracy w ciemności. Kolejne różnice są mniej zauważalne, ale nie mniej istotne.

W dolnej części odbiornika mocowanego na pasku dostępny jest specjalny nowy port, którego można użyć w celu zadokowania mikrofonu w adapterze umożliwiającym używanie go z wieloma kamerami firmy Sony. Port dokujący umożliwia podłączenie odbiornika do uchwytu. Ten z kolei podłączany jest do stopki MI (Multi-Interface) używanej w szerokiej gamie kamer firmy Sony, od lustrzanek A7 do modeli konsumenckich AX100 oraz nowej serii XDCAM PXW. Dzięki użyciu tego wspornika mikrofon jest zasilany przez kamerę, a dźwięk — przekazywany bezpośrednio do kamery przez adapter. Nie ma żadnych zwisających kabli! Możliwość zasilania mikrofonu z kamery jest szczególnie przydatna w przypadku długich ujęć lub pracy w terenie.

Jeśli jednak dana kamera nie jest wyposażona w stopkę MI, to nie koniec świata — obok specjalnego portu dokującego dostępne jest również gniazdo micro USB. Można go użyć w celu zasilania mikrofonu radiowego z dowolnego standardowego źródła zasilania USB, na przykład ładowarki telefonu. Wiele kamer jest wyposażonych w zasilane złącza USB, można też używać adapterów złącza D-Tap–USB. Dostępnych jest zatem wiele sposobów zasilania tych mikrofonów. Podobnie jest w przypadku nadajnika mocowanego na pasku — on również jest wyposażony w port micro USB, którego można użyć do zasilania akumulatorów NiMH mikrofonu.

Jeśli jesteśmy przy nadajniku, to warto wspomnieć o możliwości przełączania wejścia mikrofonu oraz wejścia liniowego. Używanie dźwięku z innych źródeł nie powoduje problemów z poziomem sygnału, jak bywa to w przypadku nadajników wyposażonych tylko w wejścia sygnału na poziomie mikrofonu.

Rozbudowane możliwości — odbiornik różnicowy, który zapobiega zanikaniu dźwięku

Wróćmy do odbiornika. Jest to odbiornik różnicowy z dwoma antenami. Obecnie wiele mikrofonów radiowych ma dwie anteny, ale ten ma w rzeczywistości dwie niezależne sekcje odbiornika. Urządzenie automatycznie przełącza się z dużą szybkością na odbiornik, który odbiera najlepszy sygnał. Zapobiega to chwilowemu zanikowi dźwięku, który może występować w budynkach z powodu odbić sygnału i innych zakłóceń. W górnej części odbiornika znajduje się gniazdo typu jack 3,5 mm z blokadą, stanowiące wyjście zrównoważone, a obok dostępne jest gniazdo słuchawkowe, które w razie potrzeby może być używane z drugą kamerą.

Mikrofony radiowe UWP-D zostały wyposażone w kilka przydatnych funkcji. Dla mnie najbardziej przydatna jest możliwość skanowania przez odbiornik w poszukiwaniu wolnego, nieużywanego kanału. Po znalezieniu wolnego kanału częstotliwość nadajnika i odbiornika można ustawić przy użyciu połączenia w paśmie podczerwieni. Zajmuje to tylko chwilę i jest o wiele łatwiejsze od ręcznego wpisywania numerów kanałów lub częstotliwości. Po ustawieniu częstotliwości można przełączyć nadajnik w tryb małej mocy, który wydłuża czas działania akumulatorów. Odkryłem jednak, że zestaw wysokiej jakości akumulatorów AA umożliwia niezawodną ciągłą pracę przez około pół dnia.

Większy zakres dynamiki to bardziej naturalny dźwięk

A co oznacza „D” w nazwie UWP-D? Aby uzyskać dźwięk dobrej jakości z mikrofonu radiowego FM, sygnał dźwiękowy z nadajnika jest kompresowany, co umożliwia przesyłanie szerokiego zakresu dynamiki przy użyciu pojedynczego kanału FM. Następnie w odbiorniku dźwięk jest dekompresowany w celu uzyskania naturalnego zakresu. Proces ten nosi nazwę „kompander” (ang. Compression-Expander). W tradycyjnych systemach do tego celu używane są podstawowe obwody analogowe, ale w urządzeniach z serii UWP-D zastosowano kompander cyfrowy. W efekcie uzyskano większy zakres dynamiki, dzięki czemu mikrofon lepiej radzi sobie z krótkotrwałymi dźwiękami, takimi jak klaśnięcia, kliknięcia i stuknięcia. Dźwięk jest po prostu bardziej naturalny. Odkryłem również, że w przypadku tych mikrofonów szumy są o wiele mniejsze niż w urządzeniach, których używałem do tej pory.

Na zewnątrz seria UWP-D może wyglądać jako nieznaczne uaktualnienie poprzedniej serii UWP-V. Jednak wiele udoskonaleń zawartych w jeszcze mniejszych urządzeniach sprawia, że naprawdę warto rozważyć przejście na nowy system. Po upływie pewnego czasu mogę stwierdzić, że urządzenia te są wygodniejsze i zapewniają naprawdę lepszą jakość dźwięku. Jestem z nich naprawdę zadowolony.

BEZPRZEWODOWY SYSTEM MIKROFONOWY UWP-D16/K42

Bezprzewodowy system mikrofonowy UWP-D16/K42

Cena : 3 090,00 zł

BEZPRZEWODOWY SYSTEM MIKROFONOWY UWP-D11/K42

Bezprzewodowy system mikrofonowy UWP-D11/K42

Cena: 2 290,00 zł

BEZPRZEWODOWY SYSTEM MIKROFONOWY UWP-D12/K42

Bezprzewodowy system mikrofonowy UWP-D12/K42

Cena: 2 290,00 zł

 

Oficjalny dystrybutor marek